Tuesday, February 1, 2011

Banjir oh banjir

Pemandangan di Bandar Segamat, tiada lagi tebing sungai.

Kemenangan BN dalam PRK Tenang rupa-rupanya disambut dengan banjir besar di daerah Labis dan tempiasnya sampai ke bandar Segamat. Inilah cabaran dan ujian pertama yang harus dihadapi oleh YB baru dalam menangani masalah penduduk Dun Tenang. Berbalik kepada cerita pasal banjir ni, kali terakhir bandar Segamat dilanda banjir besar adalah pada tahun 2006. Masih lagi aku ingat, pada masa tu seluruh bandar Segamat lumpuh dan banyak kampung-kampung yang terputus hubungan. Kebanyakkan kedai-kedai dan bank yang terletak di Jalan Genuang habis digenangi air. Begitu juga kampung-kampung seperti Kg Jawa,Kg Tengah,Taman Pelangi dan sekitarnya ditenggelami air paras bumbung. Kalau tak silap aku,banjir pada masa itu berlaku pada hari Krismas
Pemandangan jambatan yg merentangi Sg Segamat. Hampir-hampir menenggelamkan jambatan tersebut.

Setelah 5 tahun berlalu, peristiwa yang sama berulang kembali. Kali ini ia datang pada kesibukan kaum Cina menyambut Tahun Baru Cina. Harap-harap banjir kali ni tidaklah seteruk sebelumnya. Syukur Alhamdulillah, rumah mak aku dikampung tidak dinaiki air. Marilah kita sama-sama berdoa agar banjir tersebut cepat surut dan minta Allah lindungi semua penduduk daripada menjadi mangsa korban banjir. Juga kepada ibu bapa, pantaulah anak-anak agar mereka tidak bermain di kawasan yang berbahaya.
Jambatan Segamat menuju ke Jalan Genuang. Habis kedai-kedai ditenggelami air.

2 comments:

  1. Salam bro... ko ada kat segamat ker skrg nie...

    ReplyDelete
  2. xla, kat kl.mak aku pun dah lari ke kl.hahaha.nie aku amik fr member aku nyer gmbar

    ReplyDelete